1.
Julia Hülsmann Quartet: Under the Surface 2025
https://open.spotify.com/album/3OCcCUJxRzOBjf59Wv8dlc?si=-szdRfg9RsuugIq8KrBmtg
Amb Under The Surface, la pianista alemanya Julia Hülsmann presenta una nova evolució del seu quartet, incorporant la trompetista noruega Hildegunn Øiseth en cinc de les deu peces del disc. Aquesta incorporació aporta noves textures i colors a la música del grup, que ja havia experimentat un gir cap a una major expressivitat amb l’entrada del saxofonista Uli Kempendorff en Not Far From Here (2019). En aquest nou treball, el quartet aprofundeix en la seva capacitat d’interacció, explorant diferents paisatges sonors amb sensibilitat i llibertat.
El disc enregistrat el juny de 2024 als Rainbow Studios d’Oslo,inclou composicions originals de tots els membres del grup, amb Hülsmann signant la meitat del repertori. L’obertura, They Stumble, They Walk, reflecteix el seu domini del post-bop amb un swing elegant i una pulsació sòlida. The Earth Below, en canvi, esdevé un diàleg íntim entre piano i trompeta, evocant un sentiment de connexió amb la terra. A Anti Fragile, la pianista canalitza emocions més intenses amb una música enèrgica i directa, mentre que el tema que dona títol a l’àlbum, Under The Surface, tanca el disc amb una síntesi perfecta de la dinàmica del quartet.
La presència de Hildegunn Øiseth s’integra de manera fluida en la sonoritat del grup. A May Song, composició del bateria Heinrich Köbberling, el seu so s’entrellaça delicadament amb el saxo en una melodia lírica i evocadora. A Bubbles, també de Köbberling, alterna la trompeta amb el peculiar so de la seva trompa de cabra, creant una atmosfera etèria i lliure. D’altra banda, el contrabaixista Marc Muellbauer contribueix amb dues peces: Second Thoughts, amb una melodia angulosa i una secció rítmica lleugera però ferma, i Nevergreen, on saxòfon i trompeta dialoguen en un joc de contrapunts abans d’emprendre solos contrastats. Milkweed Monarch, d’Uli Kempendorff, és possiblement la peça més clarament swing de l’àlbum, amb espai per a la interacció improvisada entre els músics.
Segons Hülsmann, l’evolució del quartet es basa en la seva capacitat d’adaptació i exploració constant: "No fixem una única manera de tocar les peces, sinó que les deixem transformar-se cada vegada que les interpretem". Aquesta filosofia es tradueix en un àlbum que equilibra la sofisticació compositiva amb la frescor de la improvisació col·lectiva. Under The Surface consolida el quartet com una de les formacions més destacades de l’escena jazzística actual i reafirma la trajectòria de Hülsmann dins el prestigiós segell
Els músics que intervenen a Under The Surface de Julia Hülsmann Quartet són:
Membres del quartet:
Julia Hülsmann – piano, composició
Uli Kempendorff – saxòfon tenor, composició
Marc Muellbauer – contrabaix, composició
Heinrich Köbberling – bateria, composició
Músic convidada:
Hildegunn Øiseth – trompeta, trompa de cabra (participa en cinc temes: “May Song”, “Bubbles”, “The Earth Below” i altres dues peces)
1. They Stumble, They Walk (Julia Hülsmann) – 4:24
2. May Song (Heinrich Köbberling) – 2:50
3. Second Thoughts (Marc Muellbauer) – 4:55
4. Bubbles (Heinrich Köbberling) – 5:17
5. Nevergreen (Marc Muellbauer) – 4:27
2.
Out Of/Into - Motion I 2024
https://open.spotify.com/intl-es/album/4lT8g8vcE3uQEVX5yNLeCd?si=q3irzew8QaezNFBasl-dtQ
Out Of/Into, abans conegut com The Blue Note Quintet, debuta amb Motion I, un àlbum que vol recuperar a manera d'homenatge, el só clàssic de Blue Note Records. El grup, format pel pianista Gerald Clayton, el saxofonista Immanuel Wilkins, el vibràfonista Joel Ross, el bateria Kendrick Scott i el contrabaixista Matt Brewer, es va crear per celebrar el 85è aniversari del segell. Després d'una extensa gira pels Estats Units el 2024, el quintet s'ha consolidat i ens presenta aquest disc.
El disc inclou set composicions originals, des de la vibrant “Ofafrii” fins a la introspectiva “Bird’s Luck”. Temes com “Synchrony” i “Radical” mostren la complicitat entre els músics, amb moments d'equilibri entre tècnica i emoció. L’àlbum també destaca per peces com “Aspiring to Normalcy”, on el contrabaix de Brewer marca un swing precís, i “Gabaldon’s Glide”, que evoca l'herència sonora de Blue Note amb sensibilitat contemporània.
Clayton descriu el projecte com una oportunitat única per continuar el llegat dels grans mestres del segell: “És un honor portar endavant aquesta essència creativa.” Amb Motion I, Out Of/Into reafirma Blue Note com un espai de brillantor i profunditat musical.
Gerald Clayton: piano
Immanuel Wilkins: saxo alto
Joel Ross: vibràfon
Kendrick Scott: bateria
Matt Brewer: contrabaix
Synchrony
3.
Frédéric Viale – Caméléon 2024
L'acordionista Frédéric Viale presenta Caméléon, un àlbum de 19 temes que reflecteix la seva capacitat d'adaptació musical i la varietat d'influències que han marcat la seva carrera. Aquest treball, gravat als estudis Arte Suono d'Itàlia, destaca per l’excel·lència sonora i l’enfocament íntim. El repertori inclou estàndards poc habituals com Namely You o Gravy Waltz, composicions pròpies com Caméléon i Tango du Sud, i homenatges a figures com Hermeto Pascoal (Cancao da Tarde) o André Astier (Sol Pleureur).
Caméléon integra estils diversos, des de música musette fins a ritmes brasilers i argentins, oferint un ventall de textures sonores. A més, Viale experimenta amb el Mellowtone, un instrument que aporta noves dimensions a peces com Salut d’Amour. L'àlbum evidencia el compromís de l'artista amb la tradició i l'evolució del jazz, amb melodies senzilles però plenes de significat.
Aquest projecte representa un desafiament personal per a Viale, que busca trencar prejudicis sobre l'acordió i ampliar la seva acceptació en l'escena del jazz. Amb Caméléon, Viale reafirma el seu lloc com a referent de l'acordió contemporani i ofereix un treball que celebra la diversitat musical amb honestedat i sensibilitat.
Namely You, Novecento
4.
Jim Mullen - For Heaven's Sake 2024
https://www.youtube.com/watch?v=P8PUnb3hlIg&list=OLAK5uy_kReJENQ3TJdzyhYqo1rg1cr-98fNQd9ZI
El guitarrista escocès Jim Mullen va publicar el seu àlbum "For Heaven's Sake" el 29 de novembre de 2024. Aquest treball inclou deu temes que sumen una durada de 57 minuts.
Acompanyat per Ben Paterson a l'orgue, Jan Harbeck al saxo tenor i Kristian Leth a la bateria, Mullen, de 79 anys d'edat, ofereix una selecció de peces que combinen blues, balades i bebop. El repertori inclou estàndards com "For Heaven's Sake", "Angel Eyes" i "Caravan", així com composicions originals.
Aquest àlbum és una mostra de la trajectòria de Mullen, que ha col·laborat amb artistes com Pete Brown, Brian Auger's Oblivion Express i The Average White Band. La seva influència de Wes Montgomery es reflecteix en el seu estil únic de tocar amb el polze.
Jim Mullen - (guitar)
Ben Paterson - (organ)
Jan Harbeck - (tenor sax)
Kristian Leth - (drums)
Recorded in Copenhagen, October 14th & 15th, 2023
Medication, Angel Eyes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada